Publicat per

Grup 6
David Jiménez Cot
Núria Rubau Subirana

L’avaluació educativa és un procés imprescindible que no es pot concebre si no tenim en compte el binomi ensenyament-aprenentatge entre docents i alumnes. Així doncs, l’avaluació valora l’evolució de cada aprenent i adopta mesures de reforç o compensació per comprovar que els estudiants han assolit un nivell d’aprenentatge concret.

No podem valorar l’expressió escrita dels alumnes si abans no els hem plantejat unes bases d’orientació. I és per això que considerem que els enunciats de les tasques han de ser el màxim d’entenedors. Cal entregar als aprenents unes pautes prèvies de com poden planificar millor el seu redactat, què han de considerar per a la producció del text i, sobretot, què és el que es tindrà en compte a l’hora de corregir l’exercici.

De fa temps, les investigacions en l’àmbit de l’ensenyament han demostrat l’eficàcia de l’ús de rúbriques en l’avaluació, perquè afavoreixen les dues cares de la moneda: el docent fixa els límits del que ha d’avaluar perquè els alumnes aprenguin; mentre que els alumnes sintetitzen l’objectiu de la tasca, n’asseguren els passos per optimitzar-ne el rendiment i s’autoavaluen abans d’entregar el text.

Com que el nivell del nostre alumne és de C1, hem decidit adaptar una rúbrica als paràmetres que exigeix el Marc Europeu Comú de Referència (2003, capítol 3, quadre 2). Seguint aquest model, la nostra rúbrica avalua que l’alumnat sigui capaç de produir textos clars i fluids, amb una bona estructura, cohesió i adequació escrites. Però també, que tingui la capacitat d’expressar idees complexes amb un escrit que demostri un domini de la llengua que permeti seleccionar les estructures necessàries per a expressar-se satisfactòriament; tot i que es poden relativitzar errors d’ambigüitat que no suposin un entrebanc catastròfic en la comprensió global del text.

Un cop corregit el text, l’avaluació no acabarà de ser efectiva si no fem un bon retorn a l’estudiant. Neus Sanmartí no s’equivoca quan afirma que la retroalimentació «té un important afecte en la motivació i autoestima de l’alumnat, ja que l’ajuda a entendre millor les mateixes dificultats i a trobar camins per millorar» (Sanmartí, 2010). Els feedbacks, per tant, han de destacar de manera constructiva els errors i els encerts de l’estudiant. Aplicar aquestes retroalimentacions per mitjà de la coavaluació és una manera molt sana d’aprendre a través de l’avaluació, perquè també fomenta la regulació de l’aprenentatge entre iguals. Alhora que l’autoavaluació amb un diari de reflexió per part de l’alumne permetrà reforçar els mecanismes de millora i desenvolupament en les tasques semblants del demà.

Per acabar, podem afirmar que l’avaluació és un procés que no hem d’aplicar mai al final de l’aprenentatge, sinó a l’inici. Tal com diu Puigdevall amb altres autors, «primer s’han de preveure els aspectes lingüístics, textuals o d’altre tipus que es volen assolir al final de la pràctica i després es dissenyen totes les activitats o tasques intermèdies al voltant d’aquests aspectes, per assegurar que es treballen i se’n pren consciència (Puigdevall, 2022).

Consulta el text original i el text corregit amb retorn dels docents:

Text original

Escrit corregit amb feedback dels docents

BIBLIOGRAFIA

• Bové, Carme, Corsà, Laura, Puigdevall, Maite (coord). (2022). Com avaluar les produccions escrites dels aprenents? Barcelona: Editorial UOC
  • De l’Europe, C. (2003). Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar. Generalitat de Catalunya.
  • Sanmartí, Neus. “Avaluar per aprendre: l’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències”. A: Barcelona: Ge­neralitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, 2010. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, 2010. 36 p.

Debat0el PAC 3: Informe de la correcció escrita